19-04-2019 Zevenaar (Nederland)

Het einde van een onvergetelijke reis

We fietsen vanuit Mui Né in een paar dagen bijna dezelfde route terug naar Ho Chi Minh City, met dat verschil dat we nu de wind in de rug hebben. Beiden zijn we in ons hoofd al met de terugreis en alles daaromtrent bezig. In Ho Chi Minh City hebben we inmiddels een appartement geboekt in hetzelfde complex waar we een paar weken geleden ook waren.

34.01-48534.02-48434.03-49234.04-48834.05-49734.06-500In Ho Chi Minh City aangekomen nemen we eerst nog even rustig de tijd om het een en ander te regelen voor onze terugkeer. Het appartement is niet erg groot maar het heeft wel alle voorzieningen, is netjes en schoon en het ligt in een wijk met veel massagesalons, Japanse restaurantjes, gemakswinkels en shopping malls. We wandelen geregeld door de stad, dineren af en toe op een terrasje en doen de laatste inkopen.

34.07-39934.08-51134.09-51534.10-502De laatste drie nachten van onze reis verblijven we in het Silverland Hotel Central. Iedere morgen genieten we hier van een uitgebreid ontbijtbuffet en het is ook handig dat ze een gratis transfer voor ons en de fietsen regelen naar het vliegveld. De fietsen moeten natuurlijk eerst nog worden ingepakt. We gaan naar een fietsenzaak en krijgen twee compacte fietsdozen mee die we, achterop op de fiets gebonden, meenemen naar het hotel.

34.11-51634.12-517Maandagavond 15 april vertrekken we met twee grote zware turkentassen en twee fietsdozen naar het vliegveld van Ho Chi Minh City en vliegen met Turkish Airlines naar het recentelijk geopende nieuwe vliegveld van Istanbul, dat zich hiermee het grootste vliegveld ter wereld mag noemen. Doordat de vlucht een vertraging heeft van anderhalf uur, missen we dinsdagmorgen de aansluitende vlucht naar Düsseldorf en worden wij en onze bagage omgeboekt naar een volgende vlucht die vijf uur later vertrekt. In Düsseldorf staan we echter tevergeefs bij de bagageband te wachten op onze tassen en fietsen. We moeten op de luchthaven aangifte doen van de vermissing en wanneer de bagage terecht is zal deze per koerier op ons adres in Nederland worden bezorgd.

Met slechts twee stuurtassen en twee voortassen stappen we als twee berooide rezigers in de regionale trein die ons vanuit Düsseldorf rechtstreeks naar Zevenaar brengt.

34.13-52634.14-532Op station Zevenaar staan Elly en Theo ons op te wachten en volgt er een hartelijk weerzien. We logeren een aantal dagen bij hen en de eerste avond eten we Hollandse kost want Elly heeft een goed gevulde erwtensoep gemaakt. Gelukkig worden de fietsen en bagage een paar dagen later, op Eerste Paasdag, door een koerier afgeleverd. We schrikken wanneer we zien hoe de dozen eruitzien, één kant is helemaal opengetrokken. Gelukkig hebben de fietsen en tassen geen schade opgelopen.

34.15-53534.16-543Na de verkoop van onze woning en een redelijk korte voorbereidingstijd zijn we op 3 oktober 2016 in Gaanderen op de fiets gestapt. Na een korte aanloop door Europa gaan we 9 november in Le Havre aan boord van het containerschip MSC Genesis die ons in zeventien dagen naar Paranagua in Brazilië brengt. Deze bootreis is ongetwijfeld nog steeds één van de hoogtepunten in onze reis.

34.17-02134.18-231In veertien maanden fietsen we door acht Zuid-Amerikaanse landen: Brazilië, Uruguay, Argentinië, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia. We zien daar prachtige natuur, ontdekken de Inca cultuur, fietsen op grote hoogten door het Andes gebergte, bezoeken wereldberoemde bouwwerken, maken kennis met verschillende culturen en ontmoeten er heel veel lieve en hartelijke mensen.

34.19-109034.20-0347Vervolgens fietsen we in ruim veertien maanden door zeven Aziatische landen: Singapore, Maleisië, Indonesië, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deze landen zijn redelijk bekend voor ons maar het blijven fascinerende bestemmingen. De bevolking is er ontzettend vriendelijk, je kunt overal lekker eten en drinken, het is gemakkelijk reizen en je kunt er volop genieten van de natuur en de vele culturele hoogtepunten.

34.21-05234-22-309We hopen dat we via deze website iedereen een beetje hebben kunnen laten proeven van wat wij allemaal gezien, beleefd en ervaren hebben, al is het natuurlijk maar een fractie van al onze ervaringen en belevenissen.
We willen hierbij ook al onze lezers bedanken, die de afgelopen jaren onze website veelvuldig hebben bezocht en waarvan we vaak leuke en lieve reacties hebben ontvangen.

We kunnen terugkijken op een schitterende reis. We zijn ontzettend voldaan dat we opnieuw de stap in ons leven hebben genomen om weer een lange fietsreis te maken. We hebben een geweldige tijd gehad en zijn blij dat we veilig in Nederland zijn aangekomen en onze familie en vrienden terugzien.