24-01-2019 Phnom Penh (Cambodja)

Van Bangkok naar Phnom Penh

De laatste dagen van het jaar verlopen relaxed. We internetten en lezen veel, kaarten geregeld met z’n tweeën, maken wandelingen door de stad en bezoeken ‘s avonds vaak een restaurantje.

Van alle poespas zoals die rond de kerstdagen in Nederland plaatsvindt, merken we hier niet veel want Thailand is voornamelijk een Boeddhistisch land. De kerstdagen zijn hier dan ook normale werkdagen. In de lobby’s van de grote hotels zien we mooie kerstversieringen en in de grote winkelcentra pakken ze voor de toeristen flink uit met veel kerstdecoraties en kerstmarkten. Wij doen bij een luxe supermarkt extra inkopen en hebben voor de kerstdagen een paar heerlijke Franse kazen, stokbrood, salades, sushi’s, vis en witte wijn in huis gehaald.

31.01-69231.02-693Woensdag 26 december gaan we met de Airport Shuttle naar Suvarnabhumi International Airport om onze fietsvrienden Annette en Leo te verwelkomen. Ze gaan in drieëneenhalve maand van Bangkok naar Kunming in China fietsen. Het is een leuk weerzien en we zijn eerst nog een paar dagen samen in Bangkok. We bekijken er met elkaar de Golden Mount met bovenop een glimmende goudkleurige stupa van 58 meter hoog en hebben een prachtig uitzicht over de stad.

Op 28 december is Annette jarig en trakteert ze bij Starbucks op koffie met gebak en daarna bezoeken we China Town met de Wat Traimit tempel waarin de grootste, 700 honderd jaar oude, massief gouden boeddha ter wereld staat. Verder wandelen we door Sampeng Lane, een druk, lang en zeer nauw straatje met Chinese winkeltjes die allerlei prullaria verkopen.

31.03-69731.04-70331.05-71331.06-71231.07-72231.08-715Na twee maanden verblijf in het PK Garden Home in Bangkok vervolgen we op 30 december onze fietsreis. Het waren twee heerlijke maanden waarin we de afgelopen twee jaar mentaal de revue hebben laten passeren, fysiek hebben kunnen uitrusten, ons gewicht is toegenomen, de fietsen zijn opgeknapt en we daarnaast Elly en Theo én Annette en Leo hebben ontmoet. Vandaag stappen we dus weer op de fiets en we hebben er beiden ontzettend veel zin in. Het is zondagmorgen vroeg nog rustig en we fietsen gemakkelijk via binnendoor weggetjes de grote stad uit.

31.09-72531.10-729In Chachoengsao bekijken we de volgende dag een aantal Boeddhistische en Chinese tempels. We komen na zo’n 20 kilometer bij de Wat Saman Rattanaram. Op de toegangswegen staan files maar wij kunnen er met de fietsen gelukkig zo tussendoor. Het is een groot complex met winkeltjes en restaurantjes met als highlight Thailands grootste beeld van Ganesha, een Hindu God met een olifantenhoofd. Het beeld is 16 meter hoog en 22 meter lang en heel bijzonder om te bekijken. Op het complex staan meerdere beelden en afbeeldingen uit de Boeddistische en Hindu religie. Het is er enorm druk en hectisch want de Thai hebben vandaag een feestdag.

31.11-74131.12-74431.13-74931.14-75231.15-76531.16-760Oudejaarsavond zijn we in het plaatsje Phanom Sarakham waar we met Annette en Leo op een terrasje dineren en ‘s avonds op onze kamer samen een wijntje en een biertje drinken. We nemen afscheid van het oude jaar én van Annette en Leo want zij fietsen morgen verder richting Laos en wij gaan richting Cambodja.

31.17-77031.18-771Op Nieuwjaarsdag zitten we al om 06.30 uur op de fiets omdat de route naar Sa Kaeo ruim 100 kilometer is en het in de loop van de dag altijd bloedheet wordt. We staan versteld van de vele mensen die zo vroeg al op straat zijn. Normaal lopen er ‘s ochtends altijd monniken rond die een bedelnap bij zich hebben en waar de bevolking dan iets te eten in stopt. Maar op 1 januari staan er door de hele stad duizenden mensen langs de weg om aan de monniken te offeren en om vervolgens de zegen van hen te krijgen. Er zit een hoofdmonnik op een versierde aanhangwagen die langzaam vooruit gaat langs de rijen mensen en iedereen de zegen geeft door met water te sprenkelen. Er lopen rijen monniken die alle giften van de mensen, in de vorm van eten, kruidenierswaren en drinken in ontvangst nemen. Omdat het zo veel is worden alle levensmiddelen doorgegeven aan mannen die alles in grote zakken stoppen die op meerijdende pick-ups worden geladen. Per drie of vier monniken rijdt er wel een pick-up mee om alles te vervoeren. Het is een bijzonder schouwspel zo vroeg in de ochtend.

31.19-77331.20-77731.21-77431.22-775Onze route gaat over rustige wegen langs rijstvelden, rubberboom en teakhout plantages, cassave-, suikerriet- en rijstvelden. Langs de route horen we bij de huizen veel keiharde muziek, families zijn bij elkaar en er wordt veel Thai whisky en bier gedronken.

31.23-78331.24-788Op 4 januari verlaten we Aranyaprathet en is het nog een klein stukje naar Cambodja waar het bij de grens enorm druk en hectisch is. Bij de Thaise douane krijgen we een uitreisstempel, we fietsen over de brug en in Cambodja kopen we bij een kantoortje een toeristenvisum voor één maand. De Cambodjaanse beambten zijn berucht om hun corruptie en het is bekend dat er vaak steekpenningen betaald moeten worden voor het visum. Wij komen er met vijf dollar extra voor ons beiden goed vanaf. Bij de Cambodjaanse douane krijgen we een stempel in ons paspoort en we mogen er dertig dagen blijven.

Vervolgens fietsen we via Sisophon, met een kleurrijke markt, naar Siem Reap. De route gaat grotendeels over de vluchtstrook van een grote drukke weg, het wordt in de middag 41 graden op onze teller en we hebben een flinke tegenwind. Het landschap is vlak en er is weinig te zien maar de mensen onderweg zijn erg vriendelijk en er wordt constant naar ons gezwaaid, geroepen en gelachen.

31.25-00131.26-00531.27-01331.28-017Als we Siem Reap binnen fietsen kijken we onze ogen uit. Het ene grote en luxe hotel volgt het andere op, overal zijn restaurantjes, reisbureautjes en souvenirwinkeltjes, het is één en al toerisme. We gaan naar het Botoum Hotel, dat iets afgelegen ligt maar een zwembad heeft. We krijgen er een grote kamer waar van het vriendelijke personeel ook de fietsen op mogen staan.

31.29-02331.30-133Siem Reap is met de tempels van Angkor Wat de grootste toeristische attractie van Cambodja. In 2003 (toen wij er ook waren) bezochten 500.000 toeristen Cambodja en in 2018 waren dat er al 6 miljoen. De grootste groep hiervan zijn de Chinezen met 1,2 miljoen toeristen per jaar. De verwachting is dat er in 2025 zo’n 10 miljoen toeristen komen. We lezen dat er hier in Siem Reap nu al zo’n 600 hotels zijn en het bouwen van grote superdeluxe hotels gaat dus nog gewoon door…

De volgende dag bezoeken we het archeologische park met Angkor Wat en de andere tempels. De meesten zijn gebouwd in de 12e eeuw tijdens het Khmer rijk en zijn een combinatie van creativiteit en toewijding aan de goden. Elke heerser van het Khmer rijk wilde tempels bouwen groter dan die van zijn voorganger, waardoor er een tempelcomplex van 400 vierkante kilometer is ontstaan. We fietsen al vroeg naar het ticket office buiten de stad, waar je in een grote hal bij zo’n 50 loketten kaartjes kunt kopen. We zien op een elektronisch bord dat er ons in de eerste zeven dagen van 2019 al ruim 70.000 bezoekers zijn voorgegaan. De entree voor één dag is US$ 37,– per persoon, dus de dollars komen daar wel lekker binnen.

We fietsen naar de ingang om de zogenaamde Grand Tour langs de verschillende tempels te maken. We bekijken eerst Angkor Thom met de mooie toegangspoorten en in het midden The Bayon met de gebeeldhouwde gezichten. Daarna bekijken we meerdere ruïnes van tempels. Het fietsen op de schaduwrijke wegen in het park is leuk maar met name bij de tempels is het erg druk. De tuk-tuks en toeristenbusjes rijden af en aan en we zien zelfs mensen op een olifant rond gaan. De restaurantjes en stalletjes vragen driedubbele prijzen in vergelijking met wat wij hier normaal betalen. We willen bij zo’n restaurantje lunchen en Rob zegt tegen het meisje dat het allemaal wel erg duur is. Dan blijkt dat er over onderhandeld kan worden en Rob praat de prijs op de menu kaart met de helft naar beneden. Dat is dan wel weer grappig.

31.31-08231.32-05731.33-07131.34-086Na meerdere ruïnes van tempels te hebben bekeken komen we bij de door boomwortels overwoekerde resten van de Ta Phrom Temple. Het is een soort doolhof en het is er erg druk maar het blijft mooi om te zien. In de loop van de middag hebben we het onderhand wel gehad. Tot slot bezoeken we Angkor Wat, maken er nog enkele foto’s, fietsen terug naar ons hotel en duiken nog even lekker in het zwembad.

31.35-11831.36-09331.37-09731.38-127De volgende dagen vervolgen we onze fietstocht via Srayang, Preah Vihaer City en Chhaeb naar Stung Treng. Het gaat over asfalt maar ook geregeld over rode stoffige gravelwegen met kuilen. Wat leuk is, zijn de steeds weer enthousiast roepende en zwaaiende kinderen. Ook zien we dat de brommer met aanhanger zeer populair is en veel kan vervoeren. De route is niet echt bijzonder met veel zwartgeblakerde troosteloze landschappen want nagenoeg overal hebben ze hier de velden plat gebrand.

31.39-13531.40-18831.41-15231.42-150In het kleine plaatsje Chhaeb gaan we naar het enige hotel. Dat ziet er van buiten mooi uit maar is van binnen al jaren niet schoon gemaakt. We krijgen een vieze, warme kamer met een ventilator, vervuilde lakens, een niet schoon gemaakte badkamer en koud water uit een doucheslang zonder douchekop. De wasbak heeft geen afvoer dus als je niet oppast, loopt het water over je voeten. En er staat een volle vuilnisbak die we maar even op de gang zetten. Eigenlijk deugt er niets maar als je moe bent val je gelukkig meestal snel in slaap.

De volgende dag fietsen we over licht heuvelachtige wegen naar Stung Treng aan de Mekong waar we een rustdag nemen. Onze stoffige kleren moeten nodig gewassen worden en we gunnen de benen even rust. Wij zijn nog niet zo enthousiast over Cambodja, maar dat komt waarschijnlijk ook door het desolate landschap waar we soms door fietsen, de matige voorzieningen en de harde tegenwind die we nog steeds hebben.

Tussen Stung Treng en Kratie ligt de zogenaamde Mekong Discovery Trail, een route over smalle paadjes langs de Mekong en over eilandjes in de Mekong. De trail is echter al een tiental jaar niet meer onderhouden. We hebben zitten dubben of we dat met onze zwaar bepakte fietsen wel kunnen doen en uit verslagen op internet blijkt dat het over die eilandjes toch wel erg lastig gaat worden door het rulle zand.

De eerste 57 kilometer van de trail gaan we in ieder geval wel fietsen. De eerste zeven kilometer zijn nog asfalt en daarna fietsen we 50 kilometer over gravel- en stoffige zandwegen. De route gaat langs de Mekong met steeds traditionele paalwoningen, kleine dorpjes, gammele bruggen en steeds weer de “Hello, hello, hello,……” roepende kinderen. Het is prachtig fietsen!

31.43-16231.44-16431.45-18131.46-15431.47-17131.48-199Vervolgens fietsen we verder op het asfalt en na zo’n 90 kilometer gaan we op zoek naar een homestay of andere slaapplek. We weten dat er op dit traject geen hotels en guesthouses zijn maar in het dorpje O’Krieng zien we bij een politiepost enkele bijgebouwen. We vragen aan de commandant, die in z’n blote buik achter het bureau zit, of we daar kunnen overnachten en met een autoritair gebaar wijst hij naar links waar enkele ‘kamers’ zijn. Onze kamer heeft amper meer ruiten in de kozijnen, de deur is ook met kozijn en al verdwenen, het plafond komt op diverse plekken naar beneden, de muren zijn smerig, er is geen elektriciteit maar wij zijn blij met het plekje. We zetten de binnentent op in de kamer en wassen ons een kamer verder bij een grote mandi. We dineren uit onze voorraadtas en om 18.30 uur kruipen wij in de binnentent op onze matjes.

We slapen goed en na een lange nacht wassen we ons ‘s morgens een beetje met babydoekjes, maken met behulp van de gasbrander een ontbijt met cup-noodles, crackers en koffie en pakken onze hele handel weer in de fietstassen.

31.49-19431.50-192Na een mooie fietstocht die grotendeels langs de Mekong gaat komen we in het toeristische plaatsje Kratie. We blijven er drie nachten. We brengen er de was naar de laundry service, maken onze uitrusting weer schoon van al het rode stof, zitten geregeld op een terrasje aan de Mekong en eten weer eens ‘Westerse’ maaltijden. We ontmoeten op een terrasje ook de Franse fietser Jean-Philippe Faure. Hij heeft ook al veel over de wereld gefietst en we kletsen gezellig over de gebieden in Zuid Amerika en Azië waar we alle drie zijn geweest.

31.51-20031.52-213Vrijdag 18 januari staan we vroeg op en als het om 6.30 uur licht is zitten wij al op de fiets. We willen in één dag de 133 kilometer naar Kampong Cham fietsen. Het eerste deel is een mooie route met steeds uitzichten over de rijstvelden en traditionele paalwoningen en boeddistische tempels. De laatste 40 kilometer gaan over een drukke weg met veel vrachtverkeer maar gelukkig is er meestal een brede vluchtstrook waar we op kunnen fietsen. In Kampong Cham verblijven we in het eens zo statige Mekong Hotel aan de inmiddels gedeeltelijk weggezakte boulevard aan de rivier. Het is hier dus een beetje vergane glorie. Vanaf terrasjes bekijken we het leven aan de Mekong, de vissersbootjes, de verkopende vissersvrouwen en af en toe komt er een luxe River Cruise Boat voorbij.

31.53-21531.54-21431.55-22131.56-22631.57-22731.58-23131.59-233Zondag 20 januari fietsen we een lange etappe van 110 kilometer naar de hoofdstad Phnom Penh. Aan de rand van Kampong Cham bekijken we eerst nog even de Dei Doh Pagoda, een tempel met mooie beelden rondom. Het is prachtig fietsen langs de Mekong met lintbebouwing, kleine dorpjes en steeds weer zwaaiende en roepende kinderen. Voor ons het mooiste stukje fietsroute in Cambodja. We kopen bij een stalletje pitaja fruit en dichtbij Phnom Penh spuit Rob nog even het rode zand van de fietsen en tassen.

31.60-23631.61-24131.62-24431.63-24731.64-25131.65-253In de buurt van Phnom Penh wordt het drukker maar we fietsen er snel doorheen en vinden een leuk hotel in het centrum waar we een kleine twee weken willen blijven. We hebben hier inmiddels ons Vietnamese driemaanden visum geregeld en de komende dagen gaan we de stad bekijken.