19-12-2018 Bangkok 2 (Thailand)

Een relaxed verblijf in Bangkok

Op 9 november nemen we voorlopig afscheid van Elly en Theo, die vandaag aan hun reis door Thailand beginnen, ze willen onder andere Kanchanaburi, Ayutthaya, Surin en Pattaya bezoeken.

Dichtbij ons appartement is een aanlegsteiger voor de Long Tail Boats, die door de smalle kanalen varen. Het is de ideale manier om snel de stad door te komen naar een Shopping Mall of een Skytrain station. Het is een leuke tocht, de boten varen met een hoge snelheid over het water en bij tegemoetkomende boten blijf je niet altijd droog omdat het water hoog kan opspatten.

30.01-49930.02-266We stappen geregeld op deze boten en bezoeken New World, het grootste winkelcentrum van Bangkok met allemaal luxe winkels. Alle bekende wereldmerken zijn er vertegenwoordigd en voor Thaise begrippen zijn de artikelen flink geprijsd, evenals in de winkelcentra Siam Discovery en Siam Center. Af en toe gaan we ook naar het MBK Center, dat is een complex met 2.500 winkels en 150 restaurantjes op zeven verdiepingen met een vloeroppervlakte van 89.000 m2. Daar zijn de artikelen iets vriendelijker geprijsd.

30.03-64030.04-523Maandag 12 november pakt Rob alle nieuwe fietsonderdelen bij elkaar die Elly en Theo uit Nederland hebben meegenomen en begint met het groot onderhoud aan de fietsen. We wandelen nog even met twee achterwielen onder de arm naar de dichtbij gelegen fietsenzaak Bok Bok Bike. We hebben geen kettingzweep in onze fietstas maar bij de fietsenzaak worden we vriendelijk geholpen door de eigenaar die de oude tandwielen snel verwijdert.

Omdat er in het appartement een mooie parketvloer ligt, hebben we een groot stuk plastic gekocht om een werkplek in te richten. Het onderhoud van de fietsen is nog een hele klus. Zo hebben we inmiddels meerdere roestplekken op de frames ontdekt, dus Rob moet niet alleen sleutelen maar ook flink schoonmaken, schuren en lak spuiten.

30.05-49230.06-495De wasmachine die in het appartement zou staan, die staat er niet. Bij navraag bleek deze lekkage te hebben gehad. We zien echter in het hele appartement nergens een afvoer dus die wasmachine heeft er waarschijnlijk ook nooit gestaan. In Bangkok zijn echter veel families die bij hun huis een wasserette hebben ingericht, waar je een wasmachine met een muntautomaat tegen betaling kunt gebruiken, zo ook bij ons in de buurt. Het wassen en centrifugeren kost € 0,50, dus daar hoef je het niet voor te laten. Vervolgens hangen we de was in de woonkamer te drogen en klaar is Kees.

30.07-64530.08-648Het appartement bevindt zich in een mooi en rustig complex en er werken drie vriendelijke portiers in ploegendienst. Ze spreken amper Engels maar telkens wanneer wij voorbij komen dan wordt er naar ons gelachen, geknikt en gezwaaid. Er is er zelfs één die altijd gaat staan, zijn schoenen tegen elkaar klikt en lachend salueert. Ook de verlegen meisjes van de wekelijkse schoonmaak zijn aardig, ze lopen geruisloos rond, poetsen, vegen en dweilen en ondertussen knikken ze ons vriendelijk toe.

Wij maken verdere plannen voor onze reis en besluiten om nog langer in Bangkok te blijven. We hebben het hier helemaal naar de zin in het appartement en vinden het heerlijk om weer eens wat langer op één plek te zijn. Het is bovendien een mooie locatie met op loopafstand tempels, restaurantjes en winkeltjes. We mailen de verhuurder en vragen of we kunnen verlengen tot 26 december en dat is gelukkig mogelijk.

30.09-279730.10-50330.11-51830.12-528Donderdag 22 november is het Loi Krathong, het Thaise lichtfeest. Dit feest wordt op de avond voorafgaand aan de volle maan in november gevierd en is tevens de afsluiter van het regenseizoen.

We wandelen ‘s avonds in onze buurt naar de Phanfa Bridge, waar veel stalletjes staan die Loi (drijvend) Khratong (gevouwen bananenblad) verkopen met daarin drie wierookstokjes en een kaarsje. We kijken wat rond en als het donker wordt, gaan de eerste bloemstukjes te water. Wij kopen zelf ook een Krathong, steken de wierook en het kaarsje aan, maken foto’s en leggen het in het water van het kanaal. Vroeger werd gezegd dat met het wegdrijven van een Krathong, de zonden en het ongeluk wegdrijven. Tegenwoordig komt men samen om een Krathong te water te laten, men kijkt niet naar het verleden maar naar de toekomst en maakt een wens voor het aankomende jaar.

30.13-53230.14-53030.15-53130.16-527We gaan met de boot naar het MBK complex om op de 7e verdieping te lunchen bij Shabu Shi waar ze een ‘All You Can Eat and Drink’ concept hebben. Wij zitten aan de bar met een lopende band, hebben een pot kokende bouillon voor ons en kunnen dan schaaltjes met vlees, vis en groente van de band pakken. Ook is er een buffet met verschillende sushi’s, gebakken garnalen, dumplings, ijs, drank, fruit etc. Het is erg lekker allemaal, we proberen van alles uit en eten dus véél te veel. We kunnen geen pap meer zeggen en besluiten om niet met de boot terug te gaan maar de ruim drie kilometer langs het kanaal terug te wandelen. Een goed idee, wanneer we thuis komen is het eten inmiddels al een beetje verteerd.

30.17-53330.18-536Maandag 26 november gaan we naar de Thaise Immigration om ons 60 dagen visum te verlengen met 30 dagen. Dat kantoor zit in Bangkok maar wel 25 kilometer uit het centrum en is lastig te bereiken met het openbaar vervoer. We gaan al vroeg de deur uit, eerst met de boot over het kanaal, dan verder met de BTS Skytrain en vervolgens nog een stuk met de bus. Bij aankomst staat er een golfkar klaar om alle bezoekers naar het verderop gelegen moderne Immigration gebouw te brengen. Wat een service! We hebben alle papieren compleet, genoeg geld in de portemonnee, het verlengen gaat soepel en we mogen tot 5 januari 2019 in Thailand blijven.

30.19-54130.20-539Wanneer Elly en Theo terug zijn in Bangkok komen ze naar ons appartement, we drinken samen koffie en horen hun enthousiaste verhalen. Erg fijn om te vernemen dat ze er zo van hebben genoten en veel mooie toeristische attracties hebben gezien. De volgende dag gaan we met hen naar het MBK winkelcomplex, lopen daar uren rond langs de verschillende winkeltjes en doen enkele kleine aankopen. Tot slot zien we in een galerij nog een dansvoorstelling van drie Thaise meisjes en een kickbox voorstelling van vier Thaise jongens, die af en toe wel erg hard op de marmeren vloer terechtkomen…

30.21-DSC30.22-552De volgende dag gaan we met de Chao Phraya Express Boat naar de Wat Arun, ook wel de tempel van de dageraad genoemd. De tempel heeft een opvallende 82 meter hoge toren in Khmer stijl. En hoewel je het vanaf een afstand niet goed kunt zien, zijn alle torens volledig versierd met duizenden bloemenmozaïeken, die gemaakt zijn van kleurrijk, oud en gebroken Chinees porselein. Het verhaal gaat dat vroeger veel Chinese schepen aanmeerden in de haven van Bangkok en onderweg scheepsvrachten vol overtollig porselein dumpten. Dat porselein werd gebruikt om tempels, waaronder de Wat Arun, mee te versieren.

30.23-57930.24-55430.25-58230.26-57630.27-56930.28-57430.29-584We varen terug naar het centrum en bezoeken bij ons in de buurt nog de Wat Bowonniwet en de Wat Indharaviharn met de 32 meter hoge Bhoeddha. Meer tempels zullen Elly en Theo voorlopig niet te zien krijgen want we maken ons klaar voor de laatste avond samen. We wandelen naar de drukke en levendige Soi Rambuttri, zetten ons neer op een terrasje voor het diner en kijken naar alle toeristen die voorbij wandelen. Vervelend zijn de vaak vasthoudende verkopers die steeds voor je tafel staan met van alles en nog wat. Daarna wandelen we verder de Soi Rambuttri in om op een café terrasje nog een afscheidsborrel te drinken.

30.30-60830.31-62230.32-62430.33-629Nadat Elly en Theo de volgende ochtend bij hun hotel hebben uitgecheckt, komen ze naar ons toe. Voor de laatste keer gaan we nog even met de boot door het kanaal naar een restaurantje. Theo vindt die boten met de ronkende dieselmotoren helemaal geweldig en geniet er erg van.

We vinden het hartstikke leuk dat ze speciaal voor ons naar Thailand zijn gekomen en dat we elkaar weer in levende lijve hebben gezien. Het was ook een goed plan dat ze dit bezoek vervolgens hebben gecombineerd met een trip door Thailand.
Wij hebben ze veel laten zien en ervaren in Bangkok en ze zijn steeds enthousiast en genieten overal van. We hebben geregeld samen op terrasjes gezeten, lekker gegeten, gedronken en gekletst. Maar aan alles komt een eind, vandaag nemen we afscheid van elkaar en kijken alle vier terug op een mooie en leuke tijd samen.

30.34-63430.35-635Zondag 9 december wordt in Bangkok de ‘Bike Un Ai Rak’ gehouden. Er is een fietsparcours van 39 kilometer uitgezet en de koning zal ook mee fietsen. De stad is versierd met grote houten fietsen, nog meer afbeeldingen van de koninklijke familie en verder zijn er duizenden bloempotjes met kleurige bloemen overal langs de route gezet. Vorige week zondag was de generale repetitie, waaraan een paar honderd fietsers deelnamen. Vandaag worden er 90.000 fietsers verwacht en in heel Thailand doen er zo’n 650.000 fietsers mee aan de ‘Bike for Dad’. En met ‘Dad’ bedoelt men dan de koning. Jammer dat de inschrijving al was gesloten, anders hadden we graag mee gefietst.

Om de paar meter staat een politieagent, er zijn hulpverleners, medische posten, drinkstalletjes, fietsreparatieplekken etc. Het is allemaal strak georganiseerd, in de hele binnenstad waar de route langs gaat zijn alle wegen en kruispunten afgezet, alleen dat is al een enorme exercitie. We zien duizenden fietsers in gele shirtjes voorbij rijden. Geel is namelijk de kleur die verbonden is aan de geboortedag van koning Vajiralongkorn. Zijn vader, koning Bhumibol, was trouwens ook op een maandag geboren, zodat de Thai na diens overlijden in elk geval geen nieuwe shirts hoefden te kopen om de nieuwe koning te eren.

30.36-66430.37-66330.38-65230.39-65330.40-67730.41-67930.42-682Begin december ontvangen we een mail van onze vrienden met de mededeling dat ze een reisje hebben geboekt. We hebben Leo en Annette in 1992 tijdens onze fietstocht op Java en Bali ontmoet. Dat was destijds voor hen en voor ons de eerste fietsreis in Zuidoost Azië. Sindsdien hebben we een dierbare vriendschap, ontmoeten elkaar geregeld en fietsen dikwijls samen een toer. Zij willen nu in vier maanden van Bangkok naar Kunming China fietsen. Ze komen 26 december aan in Bangkok en zouden ons graag tijdens hun reis ergens ontmoeten. Dan kan het toch niet zo zijn dat wij dan op de dag van hun aankomst hier gewoon wegfietsen. Dus even contact met de verhuurder opgenomen en gevraagd of we nog vier dagen kunnen verlengen. We zijn dan nog een paar dagen samen in Bangkok en fietsen op 30 december met z’n vieren richting Cambodja. Wat een leuke onverwachte wending!

De dagen vliegen voorbij, ze zijn bijna allemaal hetzelfde maar het verveelt totaal niet. We vinden het heerlijk om in het rustige appartement te zitten maar genieten ook van de hectiek in de stad. We ‘koken’ af en toe zelf of gaan naar een restaurantje in de buurt. We internetten en lezen veel, maken dit verslag en dat is het wel zo’n beetje. Kortom, we genieten op dit moment van een relaxed verblijf in Bangkok!

30.43-Kerst 2018

We wensen iedereen fijne kerstdagen, een goede jaarwisseling