17-11-2018 Bangkok 1 (Thailand)

Khmer tempels, liggende boeddha’s en familiebezoek in Bangkok

Maandag 8 oktober stappen we om half zeven op de fiets en verlaten Paksé. Het is ‘s ochtends vroeg nog lekker koel want in de loop van de dag stijgt de temperatuur tot boven de veertig graden. De laatste 46 kilometer in Laos verlopen soepel, we stoppen onderweg nog even voor een foto omdat we de 20.000 kilometer in deze reis hebben bereikt.

Na drie weken Laos keren we terug naar Thailand. We krijgen bij de Immigration aan de Laotiaanse zijde een uitreis stempel, gaan de grens over, vullen bij de Thaise Immigration een arrival- en departure kaart in, krijgen stempels in ons paspoort en we mogen met ons visum 60 dagen in Thailand blijven.

29.01-218

29.02-002Onze route gaat over glooiende wegen langs de grens met Laos en Cambodja. We zien cassave-, suikerriet- en rijstvelden, rubber- en kokosnootplantages, kleine dorpjes en natuurlijk zien we overal boeddhistische tempels en boeddhabeelden. Na drie dagen fietsen komen we in Khun Han waar we drie dagen verblijven in het Rerawadi Resort van de Duitser Thomas en zijn Thaise vrouw Som. Er is een zwembad en we kunnen er weer eens Westers eten. In Khun Han wandelen we naar de Wat Lan Khuat, beter bekend als de ‘Beer Bottle Temple’ of de ‘Million Bottle Temple’. Het is een heel bijzonder tempelcomplex omdat alle gebouwen zijn versierd met lege bierflessen en energiedrankflesjes.

29.03-02329.04-03129.05-03529.06-03729.07-03829.08-043Wanneer we uit Khun Han vertrekken, komen we op een gegeven moment voor een modderige zandweg te staan en besluiten om een andere route te nemen en over een asfaltweg verder te gaan. Daardoor komen we ook langs grote borden die ons wijzen op de tempel Wat Phrai Phatthana. We besluiten er maar even te gaan kijken. Het is er een drukte van belang omdat het vandaag de sterfdag blijkt te zijn van Koning Rama de 9e oftewel Koning Bhumibol, die op 13 oktober 2016 is overleden.

In de grote Khmer tempel staat een glazen doodskist en daarin ligt de monnik Luang Phu Suang, die op 8 september 2000 is overleden en door de mensen wordt vereerd. Het blijkt dat na al die jaren zijn lichaam en huid niet is vergaan maar opgedroogd. Luang Phu Suang was niet ambitieus, gaf niet om geld of materiële zaken en leerde de mensen altijd om goede dingen te doen. Hij is uitgegroeid tot een rolmodel voor boeddhistische mensen. Zij lopen dan ook in rijen onder de glazen kist door omdat zij geloven dat deze heilige activiteit hen geluk zal brengen.

29.09-06729.10-07029.11-07129.12-073Na twee dagen fietsen komen we vervolgens in het plaatsje Ban Kruat waar we voor vier dagen inchecken bij het Ban Kruat Garden Resort van de 70-jarige Zwitser Jacob. Voor de deur van onze kamer ligt een groot zwembad waar we geregeld even induiken en ook hier eten we af en toe Westerse gerechten, zoals Frikadelle mit Pommes und Jägersaus, Cordon Blue en zelfs gehaktballen met aardappel en rode kool.

29.13-08229.14-083Vanuit Ban Kruat fietsen we een rondje door de omgeving en bezoeken in Ban Khok Muang de Prasat Muang Tam, een Khmer tempelcomplex uit de late 10e en vroege 11e eeuw. Deze heilige plaats was opgedragen aan de hindoeïstische God Shiva. Het is een mooi gerestaureerd complex met in iedere hoek een lotusvijver.

Wanneer we naar het volgende tempelcomplex willen gaan, blijkt Rob’s fiets een lekke band te hebben. Normaal hebben we natuurlijk altijd de plakspullen bij ons maar we fietsen dit rondje zonder onze tassen. Gelukkig is ook hier hulp nabij. De parkwachter loopt met ons mee naar achteren, maakt een poort open en loopt naar de overkant van de straat waar een bromfietshandel blijkt te zitten. Het lek is snel gevonden, een klein ijzerdraadje wordt uit de buitenband verwijderd en de man plakt de band. Wanneer we vragen wat de onkosten zijn, zegt hij 20 Baht (€ 0,25). We geven hem nog een fooi en nemen opgelucht afscheid.

29.15-08929.16-09929.17-101Vervolgens fietsen we naar het Phanom Rung Historical Park. Het laatste stuk moeten we nog flink aan de bak om op een zeer steile weg 200 meter hoogte te overwinnen. Het zweet gutst uit al onze poriën. We drinken boven ieder een grote fles Pepsi cola, stallen de fietsen en gaan dan het Phanom Rung Historical Park binnen. Hier staat het grootste en best gerestaureerde Khmer monument in Thailand. Het tempelcomplex is tussen de 10e en 13e eeuw bovenop een dode vulkaan gebouwd. We wandelen over een lange promenade naar de steile trappen die ons vervolgens naar de tempel leiden. Ook dit complex is gebouwd als een Hindu monument voor de God Shiva. We wandelen door de tuinen, bekijken een aantal mooi gerestaureerde gebouwen en er worden weer (te)veel foto’s gemaakt.

29.18-10429.19-11429.20-11729.21-120Donderdag 18 oktober verlaten we Ban Kruat en gaan verder richting Bangkok. We fietsen door het Ta Phraya National Park met links en rechts jungle en hoge bomen. Er staat een waarschuwingsbord voor wilde olifanten maar die zien we helaas niet. Wel schieten er af en toe apen de weg over en we zien vlinders in overvloed. Weer in de bewoonde wereld komen we geregeld langs kleine kuddes waterbuffels en koeien die over de weg worden voortgedreven.
We bekijken onderweg ook nog even het Sadok Kok Thom Historical Park, waarin de restanten staan van alweer een eeuwenoude Khmer Tempel.

29.22-13629.23-15529.24-15929.25-145Via de grensplaats Aranyaprathet gaan we in vier dagen naar Bang Phli, een voorstad van Bangkok. Het wordt steeds drukker op de wegen richting Bangkok en dus proberen we steeds de rustige binnendoor weggetjes te vinden. Met vooraf uitgezette routes op de GPS lukt dat goed en het is leuk fietsen door boerenlandschap, langs kanaaltjes en riviertjes, over bruggetjes en langs enorm veel garnalenkwekerijen. Ook kun je hier overal een lekker hapje eten bij een stalletje of in een restaurant.

29.26-10329.27-02729.28-18329.29-157In Bang Phli verblijven we acht nachten bij Sananwan Palace. We waren hier vijf jaar geleden ook en hebben er altijd goede herinneringen aan overgehouden. Het is een klein eenvoudig familiehotel met een winkeltje en een restaurant en je kunt er heerlijk in en bij het zwembad zitten. Het ligt niet ver van het internationale vliegveld van Bangkok en het is een mooie plek om de overkomende en dalende vliegtuigen te spotten. Het is een echte relaxweek, we zwemmen af en toe, we wandelen in de omgeving en gaan geregeld naar het grote winkelcomplex met een BigC supermarkt en een Food Court.

29.30-18529.31-186Dichtbij ons hotel ligt een groot boeddhistisch tempelcomplex waar het stervensdruk is. Het is namelijk Pavarana, een belangrijke boeddhistische feestdag die het einde van de Vassa markeert. De Vassa is de jaarlijkse periode van drie maanden die boeddhistische monniken op één plaats moeten doorbrengen. Aan het einde van de Vassa nodigen monniken elkaar uit om kritiek of opmerkingen te leveren op hun gedrag in de afgelopen drie maanden. Het is de laatste mogelijkheid om iemands gedrag te bekritiseren omdat men na de Pavarana het verleden tot het verleden behoort te laten.

Het terrein staat vol met honderden kramen met kleding, snuisterijen, veel snacks en bloemen, die geofferd kunnen worden bij de vele boeddhabeelden in het tempelcomplex.

29.32-19129.33-192Een andere bezienswaardigheid in de buurt is de Wat Bangphli Yai Glang met een liggende boeddha. Dit tempelcomplex overtreft echter al onze verwachtingen. In een mooie tempel ligt de grootste liggende goudkleurige boeddha van Thailand, deze is ongeveer 53 meter lang. Prachtig om te zien! Vervolgens wijst een vrouw ons erop dat we aan de achterzijde van de liggende boeddha door een deur naar binnen kunnen. Via trappen en een viertal verdiepingen zien we veel mooie muurschilderingen in het binnenste van de boeddha. We zien er zelfs het gouden hart en andere organen van de boeddha en worden er stil van. Daarna wandelen we verder en bekijken nog een gigantische stupa waarin we negen verdiepingen omhoog gaan. Op bijna iedere verdieping zien we mooie boeddha’s en hebben we een wijds uitzicht over de stad.

29.34-20229.35-20529.36-21329.37-225Donderdag 1 november fietsen we 37 kilometer door stedelijk gebied naar de wijk Banglamphu in het centrum van Bangkok. We moeten goed opletten want het is erg druk in het verkeer en de motorbikes vliegen je links en rechts voorbij. We gaan naar het Airbnb appartement dat we voor een maand hebben gehuurd en worden vriendelijk ontvangen door de portier van het complex. We komen in een mooi hoekappartement op de vierde verdieping. Het is ruim, de kamer heeft een leuk bankstel, een aparte slaapkamer, badkamer en veel ramen rondom. De fietsen mogen in de woonkamer staan en de 7-Eleven winkel is om de hoek. De keuken is spaarzaam ingericht met slechts een magnetron en waterkoker, maar gelukkig zijn we zelfvoorzienend en met onze eigen pannetjes en gasbrander kunnen we af en toe wel een eitje bakken. In Thailand is het echter meestal voordeliger en zeker lekkerder om uit eten te gaan dan zelf te koken.

29.38-25829.39-259We wandelen ‘s avonds door de backpackerswijk van Banglamphu waarin de straten Khao San en Rambuttri het middelpunt zijn. Zoveel blanke toeristen hebben we al lange tijd niet meer bij elkaar gezien. De Khao San Road is waarschijnlijk de bekendste straat van Thailand. Iedere backpacker die naar Zuidoost Azië gaat komt wel in Bangkok en iedere backpacker die Bangkok bezoekt komt wel in de Khao San Road. Aan het begin van de dag is het er nog vrij rustig en kun je er gewoon doorheen wandelen. ‘s Avonds wordt de straat overgenomen door eetstalletjes, kroegen, barretjes, en live-muzikanten die elkaar proberen te overstemmen. Mannen met laserpennen schijnen op de grond om je aandacht te trekken, er worden gefrituurde schorpioenen op stokjes verkocht, Indiaanse mannen proberen je een maatpak aan te praten terwijl je om de haverklap wordt benaderd om een massage te ondergaan of iets te kopen. En dan heb je natuurlijk ook nog de tuktuk chauffeurs die wel een leuk adresje voor je hebben. Het is één groot gekkenhuis maar wel leuk om mee te maken.

29.40-IMG_249529.41-IMG_248329.42-IMG_248029.43-IMG_2482Zondag 4 november gaan we met de Airport Shuttle naar Suvarnabhumi International Airport om Elly (zus van Lucie) en Theo te verwelkomen. Ze hebben al lang geleden aangegeven dat ze ons graag ergens zouden willen ontmoeten en ons leek Bangkok daarvoor de geschikte plek. Het is hun eerste bezoek aan Zuidoost Azië en ze blijven vier weken in Thailand, de eerste vijf dagen gaan we samen Bangkok bekijken en de laatste dagen verblijven ze dan ook weer in Bangkok. De tussenliggende weken bezoeken ze een aantal steden en gebieden in Centraal Thailand. Het vliegtuig van Qatar Airways landt precies op de verwachte aankomsttijd, al is het dan nog even wachten maar een uur na de landing komen ze met hun backpacks de aankomsthal binnen en kunnen we elkaar in de armen vallen. Twee jaar geleden hebben we elkaar voor het laatst gezien, toen kwamen ze op vrijdag 4 november voor een weekend naar Le Havre, net voordat wij naar Zuid Amerika vertrokken.

Met de Airport Shuttle gaan we terug naar ons appartement. We kletsen al behoorlijk wat af en in het appartement krijgen we een groot pakket met fietsonderdelen, die we via internet in Nederland hadden besteld en die zij voor ons hebben meegenomen. Aan het eind van de middag brengen we Elly en Theo naar hun nabij gelegen hotel. ‘s Avonds lopen we samen door de Khao San Road en Soi Rambuttri, eten en drinken er op terrasjes en kijken met plezier naar alles wat er voorbij komt. Elly en Theo zijn inmiddels doodmoe en we brengen ze dan ook niet al te laat naar hun hotel.

29.44-26929.45-272Omdat we ze natuurlijk wel iets van Bangkok willen laten zien, hebben we een vol programma gemaakt en gaan de volgende dag met een taxi naar China Town. Eerst bezoeken we er de Wat Traimit. Dit is een bijzondere tempel omdat hierin de grootste massief gouden boeddha ter wereld staat. De 700 jaar oude gouden boeddha was als beeld al lang in gebruik zonder dat iemand het wist. Het verleden van Thailand was niet altijd vreedzaam, er hebben veel invallen van omliggende landen in Thailand plaatsgevonden en omgekeerd. Naast het veroveren van land werd er ook altijd wel geplunderd. Om het verliezen van een prachtige gouden Boeddha te voorkomen is het in het verleden door vaklieden verpakt als boeddha in een laag van klei en gips. Bij een verhuizing van het beeld in 1955 liep het schade op, er braken stukken van het beeld af en onder de pleisterlaag kwam goud te voorschijn. Het beeld werd ontdaan van zijn camouflage. Het resultaat een drie meter hoog beeld van goud dat 5.500 kilo weegt.

29.46-27329.47-277We bekijken in China Town nog een boeddhistische tempel, de Chinatown Gate en de Chinese tempel Kuan Yim Shrine. We wandelen door de Yaowarat Road met de grote Chinese uithangborden, bekijken vele Chinese winkeltjes en kraampjes en ook de Chinese Dragon Flower Temple ofwel Wat Mangkon Kamalawat. We wandelen een flink eind door de Sampeng Lane, een lang en zeer nauw straatje met winkeltjes die allerlei prullaria verkopen.

29.48-28329.49-292‘s Middags bekijken we de Indiase Guru Tawan Sikh Temple. Het is de tweede grootste Sikh tempel buiten India en is zes verdiepingen hoog. We doen de schoenen uit, krijgen een oranje hoofddoek en bekijken dan de spaarzaam ingerichte tempel. Op een gegeven moment komt er een Sikh met zijn vrouw naar ons toe, ze leiden ons rond en vertellen veel over de tempel en hun vreedzame geloof. Een Sikh is te herkennen aan de tulband, dastaar genoemd. In het Sikhisme laat men als een symbool van respect voor de perfectie van Gods schepping het haar op natuurlijke wijze groeien. Omdat een Sikh zijn haren op het gehele lichaam niet mag afknippen, wordt het hoofdhaar met deze tulband bijeengehouden. De Sikh religie benadrukt het belang van goede dingen te doen in plaats van alleen rituelen uit te voeren. Sikhs geloven dat de manier om een goed leven te leiden is:
– Houdt God te allen tijde in hart en ziel
– Leef eerlijk en werk hard
– Behandel iedereen gelijk
– Wees genereus voor minderbedeelden
– Dien anderen
De Guru Granth Sahib is het heilige boek van de Sikhs en dat boek beschouwen ze als een levende goeroe. Ze brengen het boek ‘s avonds naar een andere verdieping en leggen het op een hemelbed en ‘s morgens gaat het boek weer naar beneden. Door het hele verhaal erbij wordt het een bijzonder bezoek waarvan we alle vier onder de indruk zijn.

Vervolgens zien we nog het King Rama the 1st Memorial en een bloemenmarkt voordat we met de Chao Phraya Express Boat weer naar onze wijk gaan.

29.50-29929.51-30129.52-30329.53-306De volgende dag staat het Grand Palace met de Wat Phra Kaew op het programma. Het is de nummer één toeristenattractie van Bangkok. We zijn er vroeg maar het is er al enorm druk met toeristen en klikkende fototoestellen. Binnen valt het gelukkig mee en kunnen we redelijk rustig rondlopen. Het valt moeilijk te omschrijven hoe mooi de omgeving van Wat Phra Kaew is. Je weet gewoon niet waar je moet kijken: gouden tempels, boeddha’s, stenen beelden van goden en bewakers, muurschilderingen en prachtig versierde torens smeken om je aandacht. Honderden pelgrims lopen voorbij om wierook en lotusbloemen te offeren. Het is er prachtig en we kijken onze ogen uit.

29.54-34429.55-32329.56-33429.57-34229.58-33529.59-343‘s Middags bekijken we het nabijgelegen tempelcomplex van de Wat Pho. De Wat Pho is de grootste en oudste tempel van Bangkok en heeft een enorme liggende boeddha van 46 meter lang en 15 meter hoog. Hordes toeristen wringen zich in de kleinste hoekjes om het immense boeddhabeeld vast te leggen. Een mooie foto maken is namelijk lastig, omdat het beeld deels verscholen ligt achter grote pilaren. Naast de Liggende Boeddha, zijn er op het tempelcomplex nog meer dan 1.000 andere boeddhabeelden te vinden. Zoals de schitterende rijen boeddhabeelden die de tempelmuren omringen. Daarnaast staan op het terrein gigantische stupa’s (bouwwerken die symbool staan voor boeddha), die kleurrijk zijn versierd met bloemen gemaakt van porselein uit China, veel kapelletjes, paviljoens en torens. Het is deze week feest want de 230e verjaardag van dit complex wordt gevierd. Overal staan kraampjes met boeddhistische prullaria en snacks en we zien ook nog een leuk dansoptreden van Thaise meisjes in traditionele kleding. We hebben uren rond gelopen bij de Wat Pho, zijn moe en schuiven de Wat Arun, die we vandaag ook nog op het programma hadden staan, maar door naar een andere dag.

29.60-35529.61-35829.62-41229.63-40329.64-38429.65-390Woensdag 7 november doen we het wat rustiger aan. Elly en Theo willen uitslapen en aan het einde van de morgen beklimmen we de 344 treden naar de Wat Saket ofwel beter bekend als de ‘Golden Mount’. Bovenop staat een glimmende goudkleurige stupa van 58 meter hoog en we worden beloond met een uitzicht van 360 graden over de stad.

29.66-42029.67-426‘s Middags gaan we met de Chao Phraya Express Boat en de BTS Sky Train naar Silom Road. Hier vlakbij ligt het Lumphini Park, een groene oase middenin de drukke stad. We drinken uit een kokosnoot en wandelen om een meertje door het park. Hordes hardlopers komen ons voorbij en honderden Thai bewegen op de opzwepende aerobic muziek die uit de luidsprekers schalt. We wandelen langs de winkels in Silom Road en rusten bij bar-restaurant Beer Garden voor een biertje en soda water met spring rolls erbij. ‘s Avonds bekijken we de straatjes en omgeving van Pat Pong. Het is er een verzameling van Go-Go Bars met seksshows, schreeuwende neon verlichting en een drukke en levendige Nightmarket met allerhande souvenirs en namaak artikelen.

29.68-44929.69-451Donderdag gaan we samen fietsen op het ‘schiereiland’ Ban Krachao, de groene long van Bangkok. Er worden bij reisbureautjes veel ‘overpriced’ fietstochten aangeboden maar het is ook makkelijk zelf te organiseren. Met een taxi gaan we naar de Klong Thoei pier en laten ons in een klein, smal bootje over de brede Chao Phraya River overzetten naar Bang Krachao, dat is al een avontuur op zich. We huren bij de pier vier fietsen en Rob heeft een route van 29 kilometer gedownload en op de GPS gezet. We fietsen door een park met vijvers en vervolgens over veel smalle verhoogde betonpaden over Bang Krachao. Het is prachtig fietsen door het groen en de rustige omgeving. We genieten er allemaal enorm van. We drinken ergens eens een ijskoffie en lunchen bij een eenvoudig klein restaurantje een lekkere pad thai met een flesje cola. Rond 15.00 uur zijn we terug bij het beginpunt, varen weer met het kleine bootje over de Chao Phraya River en gaan vervolgens met een taxi naar ‘huis’.

29.70-46029.71-46629.72-47529.73-479De dagen samen met Elly en Theo zijn erg leuk. We hebben veel activiteiten ondernomen, veel bezienswaardigheden bekeken in Bangkok, lekker gegeten, lekker gedronken en gezellig gekletst. Elly en Theo zijn enthousiast en ze hebben er enorm van genoten. Vrijdag 9 november  worden we uitgenodigd voor een uitgebreid ontbijtbuffet bij hun hotel en daarna vertrekken ze naar Kanchanaburi voor hun rondreis van ruim twee weken door Centraal Thailand.

Wij hebben nog wel even een paar dagen nodig om bij te komen van (ons zelfgemaakte) volle programma en het vele praten.