17-09-2018 Nong Khai (Thailand)

Langs eeuwenoude tempels naar de legendarische Mekong

Nadat we het vorige reisverslag hebben geplaatst willen we de laptop opladen, maar helaas blijkt dat de oplader de geest heeft gegeven. De oplader heeft zijn eigen specificaties en omdat we er in Ayutthaya geen kunnen vinden, besluiten we om voor een nieuw origineel exemplaar naar Bangkok te reizen. De afstand is zo’n 80 kilometer, de heenweg gaan we met een minibusje en de rit duurt anderhalf uur. In een groot winkelcentrum met veel computerzaken gaan we naar de ASUS shop waar men ons helaas niet kan helpen. Na wat shoppen en navragen lukt het ons uiteindelijk toch om een nieuwe originele oplader te kopen. De terugweg gaan we met de Rapid Train, die echter niet zo ‘rapid’ is want de reistijd bedraagt nu twee uur.

Zaterdag 25 augustus verlaten we Ayutthaya en fietsen via Sing Buri en Uthai Thani naar Nakhon Sawan. De route gaat grotendeels langs de Chao Praya River en onderweg zien we veel boeddhistische tempels met ontelbare boeddha- en monniken beelden, waarvan sommigen een enorme omvang hebben.

27.01-64127.02-64827.03-63927.04-643Vanuit Nakhon Sawan fietsen we in twee dagen naar Kamphaeng Phet. Rob zoekt vooraf via internet altijd naar mooie kleine weggetjes, maakt er een route van en zet deze op de GPS. Dat bevalt prima en het is relaxed fietsen om onderweg alleen een lijntje op het scherm te hoeven volgen. Het is warm en zweterig weer dus we stoppen geregeld om een koud drankje of fruit te kopen. De route gaat over betonpaden langs de Ping River met veel akkerbouw, huisjes en dorpjes en steeds vriendelijk groetende mensen.

27.05-63727.06-65527.07-65427.08-65027.09-66727.10-673In Kamphaeng Phet bekijken we het Historical Park dat uit twee gedeeltes bestaat. Het eerste gedeelte is een klein park in de stad waar we over de paden mogen fietsen. Daar heeft trouwens niemand last van want we zijn de enige bezoekers deze ochtend. Er staan veel eeuwen oude ruïnes van bakstenen tempels en een aantal boeddha’s. Het park is goed onderhouden en het is prachtig om te bekijken. Daarna fietsen we naar het tweede gedeelte van het park dat anderhalve kilometer buiten de stad ligt. Dit is een groot park waar we ook doorheen kunnen fietsen. We bekijken ook hier verschillende oude ruïnes van bakstenen tempels, een grote staande boeddha en de Wat Chang Rob met rondom de vervallen sculpturen van olifanten. Het is er heerlijk rustig en we genieten ervan om hier rond te fietsen.

27.11-69927.12-70027.13-70727.14-711We fietsen in één dag van Kamphaeng Phet naar Sukhothai door akkerbouwgebieden met veel suikerriet en rijstvelden. Wanneer we echter door een klein dorpje fietsen, vertelt een boer ons dat de weg verderop is afgesloten door wateroverlast en dat we een andere route moeten nemen. Dus we draaien ons om en maken een omweg. We fietsen nu over kapot asfalt en slechte gravel paden die ook nog eens steeds slechter worden. We moeten lopen met de fiets om de ergste modder te ontwijken maar dat lukt Lucie niet helemaal met als gevolg dat de vieze dikke kleverige modder tussen de spatborden en de remmen zit. Er is geen beweging meer in het wiel te krijgen. Met takjes zijn we uiteindelijk een tijd bezig om alle modder te verwijderen en de wielen weer draaiende te krijgen. Even later kunnen we op de grote weg bij een tankstation de fietsen en schoenen weer schoon spuiten.

27.15-72027.16-719Sukhothai is bekend vanwege het mooie en indrukwekkende Historical Park met tientallen historische tempels en levensgrote boeddha beelden. Het is een behoorlijk groot gebied en we kunnen met de fiets langs alle bezienswaardigheden. Pronkstuk is de Wat Mahathat met op een platform van oude stenen een zittende boeddha tussen de overgebleven pilaren. Achter de tempel staan twee ommuurde staande boeddhabeelden en rondom meerdere chedi’s en kleine tempels.

27.17-73027.18-73727.19-75227.20-74727.21-749We fietsen van de ene naar de andere historische tempel en de één is nog mooier dan de ander. We maken veel foto’s en praten ook nog met een andere Nederlandse reiziger. Peter vertelt dat hij zijn reis ook op de fiets is begonnen maar dat hij op een gegeven moment de fiets heeft vervangen voor een rugzak en is gaan backpacken. Inmiddels is hij al vier jaar onderweg dus we hebben genoeg ervaringen kunnen uitwisselen en na een uur gezellig kletsen nemen we afscheid van elkaar.

27.22-72727.23-75627.24-75927.25-76027.26-77827.27-772Het eten in Thailand smaakt ons erg goed. Als we fietsen nemen we rond de middag geregeld een kom noedelsoep of een bord Padthai (noedelgerecht). Dat vult goed, is licht verteerbaar en we kunnen het bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat kopen. Snacks tussendoor zijn uitgebreid verkrijgbaar bij de 7-Eleven winkels en ‘s avonds zijn we afhankelijk van het aanbod aan restaurants. Een Fried Rice kunnen we altijd wel ‘scoren’ en met een beetje geluk kunnen we aan tafel Koreaans barbecuen (bakken op een bolle plaat met bouillon in de buitenste ring) of Chinees fonduen in de bouillon.
Ook het eten bij stalletjes op de Night Market is altijd leuk en lekker. Al is het bestellen daar soms wat lastiger omdat de menukaart meestal alleen in het Thais is. Met een beetje hulp en veel lachen van beide kanten, bestellen we de maaltijd en de drank. Wanneer de bestelling dan is opgenomen zie je vaak even later iemand weglopen die snel even naar een winkel gaat om daar de koude drankjes voor ons te halen.

Wij verblijven ook een keer in een bungalow net buiten het dorp. Daar biedt de eigenaresse aan om een bestelling door te geven en het eten te laten bezorgen. Ze laat een hele lijst zien met allemaal Thaise tekens en bedragen. Ze doet erg haar best om de gerechten goed uit te spreken maar er komt ons niets bekend voor dus we wijzen maar een paar gerechten aan. Na een half uur komt er een brommertje voorrijden en worden er een aantal pittige rijst- en noedelgerechten op tafel gezet.

27.28-80927.29-664Vanuit Sukothai komen we na vijf fietsdagen in het toeristische plaatsje Chiang Khan aan de Mekong River die hier de grens vormt met Laos. Onderweg zien we sinds lange tijd weer bergen en moeten dus ook regelmatig wat klimwerk doen. We fietsen door een groene omgeving met veel bos, maisvelden, kleine dorpjes en vriendelijk groetende mensen. De Mekong is een belangrijke rivier in Azië van maar liefst 4.909 kilometer lengte. Ze ontspringt op het Tibetaanse hoogland en stroomt via China, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam in de Zuid-Chinese zee.

27.30-82327.31-793Chiang Khan was ooit een klein slaperig stadje aan de brede Mekong met houten huisjes en een paar guesthouses voor de backpackers. Twaalf jaar geleden waren we hier ook in een guesthouse en we schreven in ons reisverslag: “We zitten er heerlijk op een terras dat uitkijkt over de Mekong. Af en toe komt er een bootje voorbij en verder gebeurt er helemaal niets”. Na enkele artikelen in bladen en verdere promotie in Bangkok werd Chiang Khan ook ontdekt door de Thaise toeristen. De locals kregen de dollartekens in de ogen en nu zijn er meer dan 100 hotels en guesthouses en de tourbussen rijden dagelijks af en aan, er is een boulevard aangelegd en iedere avond is er een uitgebreide Night Market.
Wij verblijven er in hetzelfde guesthouse en in dezelfde kamer dan in 2006, genieten nog steeds van het mooie uitzicht over de Mekong en zien nog steeds af en toe een bootje voorbij komen. De voormalige eigenaren Pim en Huub hebben echter drie jaar geleden het guesthouse verlaten en nu zwaait Mr. Ong de scepter. Hij is ontzettend vriendelijk en bedankt ons geregeld omdat wij bij hem logeren. Andere gasten zien we echter niet en dat begrijpen we ook wel want volgens ons is hier de laatste drie jaar ook niet veel meer schoon gemaakt. ‘s Avonds wandelen we door de drukke ‘Walking Street’ vol met kraampjes met kleding, sieraden en eten maar na twee dagen hebben we het er al snel bekeken.

27.32-83627.33-82727.34-83227.35-833We fietsen in twee dagen verder langs de oevers van de Mekong naar Nong Khai. Helaas krijgen we beide dagen nog een paar flinke tropische regenbuien over ons heen maar verder is het aangenaam fietsen. We blijven zes dagen in Mut Mee Garden Guesthouse waar we heerlijk op het overdekte terras kunnen zitten met uitzicht op de Mekong. Er logeren hier vrijwel alleen maar Westerse toeristen. Ook zien we in Nong Khai veel Westerse ‘oudere’ mannen met een ‘jongere’ Thaise vriendin. Er zijn dan ook veel restaurantjes waar we Westers kunnen eten, zo genieten we hier onder andere van kroketten, broodje frikandel, gehaktballen en oma’s appeltaart.

27.36-84327.37-84527.38-87327.39-874Net buiten Nong Khai bezoeken we de bizarre beeldentuin Sala Kaew Ku, ook wel Wat Khaek genoemd, met vaak surrealistische ‘Boeddhabeelden’. Het park is gesticht door de sjamaan priester Luang Poo Bunleua Sulilat die na de revolutie in 1975 van Laos naar Thailand vluchtte. De thematiek is een mengsel van Boeddhisme, Hindoeïsme, Animisme en Politiek.

27.40-84627.41-85527.42-86927.43-85327.44-86327.45-865Dinsdag 18 september verlaten we Thailand en gaan dan via de Thai-Lao Friendship Bridge de Mekong over naar Laos. Omdat ons reeds verlengde visum gaat verlopen willen we op de Thaise ambassade in de hoofdstad Vientiane een nieuw visum aanvragen zodat we, na onze tocht door Laos, in Thailand verder kunnen fietsen.