24-06-2018 Georgetown, Penang (Maleisië)

Happy Hari Raya

Het verblijf van zes weken in Kuala Lumpur was een leuke onderbreking van onze reis en we hebben het prima naar de zin gehad in het appartement. Een topper was de Infinity Pool op de 37e verdieping met een prachtig uitzicht over de stad Kuala Lumpur. Verder was het handig dat het grote winkelcomplex Sunway Putra Mall met z’n vele winkels en restaurantjes op loopafstand lag.

Voor ons heeft de verkiezingsuitslag ook nog een positief effect. De nieuwe premier heeft namelijk per 1 juni 2018 de BTW in Maleisië afgeschaft. Overal zijn de prijzen aangepast en alle artikelen zijn nu 6% goedkoper. Premier Mahathir vindt dat zijn corrupte voorganger geld van het volk heeft gestolen en met deze regeling wil hij de bevolking terugbetalen. Het schijnt een tijdelijke regeling te zijn maar wij kunnen er nog mooi even van mee profiteren.

Het was niet allemaal rozengeur en maneschijn want in in de afgelopen periode zijn we uiteindelijk zes keer naar de tandarts gewandeld voor de twee nieuwe kronen van Lucie, hebben we twee nieuwe monturen in Nederland moeten regelen en op laten sturen, zaten we met de beslommering van het verkrijgen van een Thais visum en moesten we een nieuwe fotocamera kopen omdat van beide camera’s de flitser de geest heeft gegeven.
Al met al was het fijn dat we een lange rustpauze in onze reis hadden. We hebben veel gezien van de metropool Kuala Lumpur en we kijken er naar uit om weer op de fiets te stappen.

24.01-18024.02-185Zondagmorgen 10 juni vertrekken we uit het appartement. Het is lekker zonnig en het wordt in de middag zelfs bloedheet met temperaturen van boven de 40 graden. De eerste tientallen kilometers zijn niet echt leuk omdat we de grote drukke stad Kuala Lumpur uit moeten fietsen maar daarna gaat het over rustige wegen naar Kuala Selangor aan de kust. Naast de vele moskeeën en Chinese tempels zien we ook veel Hindoe tempels. Deze laatste zijn meestal de mooiste om te bekijken vanwege de vaak prachtige sierlijke ingangstoren (Gopuram) met de zeer fijn uitgewerkte sculpturen.

24.03-19424.04-20824.05-19724.06-199We fietsen langs de kust naar het noorden en zien overal bananenbomen en palmboomplantages. Van een wat oudere man op een brommer krijgen we zomaar drie mango’s toegestopt, van hem een lief gebaar en voor ons een lekker tussendoortje.
Na een overnachting in Sungai Besar maken we de oversteek met een pontje over de Bernam River en arriveren vervolgens in Teluk Intan, de stad die vooral bekend staat om zijn scheve toren. We maken er enkele leuke wandelingen en eten ‘s avonds bij een kraampje op één van de vele avondmarkten.

24.07-20924.08-21024.09-21424.10-21624.11-20418024.12-230Donderdag 14 juni is de laatste dag van de Ramadan, waar we eigenlijk weinig hinder van hebben ondervonden. Zeker in Kuala Lumpur zijn er overdag steeds voldoende Chinese en Indiase restaurants open en ook onderweg kunnen we overal wel ergens eten. Dat verandert echter op de allerlaatste dag. Alle scholen, bedrijven en restaurants zijn gesloten en iedereen is druk met de inkopen voor de Hari Raya (het driedaagse Suikerfeest). Naast de mooie traditionele huizen zien we vandaag ook veel stalletjes langs de weg met geslachte kippen en geslachte koeien. Vaak ligt de koeienkop er nog naast zodat de moslims weten dat ze echt rundvlees kopen.
Speciaal voor het Suikerfeest wordt overal langs de weg de traditionele Lemang gemaakt. In een bamboepijp wordt een opgerold bananenblad gestoken waar vervolgens rijst in wordt gedrukt dat wordt overgoten met klappermelk. Dat geheel moet dan in vier tot vijf uur bij een houtvuurtje gegaard worden.

24.13-24024.14-24124.15-23524.16-276Wij fietsen het stadje Parit binnen en het enige maar grote hotel blijkt de komende drie dagen volgeboekt. Dat komt omdat de moslims deze dagen veelal op reis zijn om hun familieleden te bezoeken. Enkele behulpzame inwoners helpen ons en bellen naar homestays in de buurt maar ook die zijn helaas bezet. We overwegen om te gaan wildkamperen maar proberen eerst nog in Batu Gajah, een stadje zo’n 20 kilometer van onze route af, een hotel te vinden. Hier hebben ze gelukkig nog enkele kamers vrij maar wel tegen bijna dubbele prijzen omdat het hier tijdens de Hari Raya hoogseizoen is. De volgende dag fietsen we eerst 20 kilometer terug naar Parit en vervolgen onze route. Mooi om te zien dat hele families vandaag op hun ‘paasbest’ en kleurrijk gekleed zijn en leuk dat velen ons ook een Happy Hari Raya wensen.

24.17-24224.18-25624.19-24724.20-248Na een heuvelachtige route, die constant op en neer gaat, komen we in de wat grotere stad Kuala Kangsar en vinden na even zoeken een hotel met nog een beschikbare kamer. We boeken meteen maar voor twee nachten zodat we morgen niet weer bij volgeboekte hotels aankomen vanwege de Hari Raya. In Kuala Kangsar zetelt de sultan van Perak in een enorm paleis met rondom een grote tuin afgesloten door een hoge muur. Het geheel is gelegen in een mooie wijk in een parkachtige omgeving met veel koloniale gebouwen en de prachtige Masjid Ubudiah. Deze moskee heeft een goudkleurige koepel, mooi bewerkte minaretten en is omgeven door palmbomen. Nadat Lucie van de beheerder een soort lange stofjas en hoofddoek heeft gekregen, mogen we ook binnen even een kijkje nemen.

24.21-26024.22-26424.23-26824.24-253Na een korte route fietsen we zondags de koloniale stad Taiping binnen. Dit is statistisch gezien de stad met de meeste regen van heel Maleisië, maar vandaag houden we het gelukkig droog. We fietsen langs een woning waar een bruiloft plaatsvindt en de mannen van de familie nodigen ons uit om mee te eten. We voelen ons een beetje bezwaard, ook omdat we helemaal bezweet zijn, maar gaan toch op het aanbod in. Dat vinden ze leuk en we krijgen een bord en lopen langs het buffet. Ook brengen ze ons twee mokken die iedere gast krijgt als bedankje van het bruidspaar Zulaikha en Naqiuddin. We schrijven achterop ons visitekaartje een boodschap voor het bruidspaar en na het eten gaan we ze feliciteren. Vervolgens vragen zij ons mee te gaan naar een andere ruimte om foto’s te maken.
We fietsen naar het hotel en nadat we ons daar hebben geïnstalleerd, wandelen we nog even door de stad en zien mooie gebouwen uit de Britse koloniale tijd.

24.25-28024.26-291Vanuit Taiping fietsen we in twee dagen via Selama Perak naar Georgetown op het eiland Penang. De route gaat over rustige wegen door de jungle en langs palmplantages. Er staan af en toe waarschuwingsborden voor apen en we zien ze geregeld in de bomen en soms hele groepen langs de weg. Ze zijn gelukkig een beetje schichtig en we kunnen er rustig langs fietsen, alhoewel sommigen nog wel even een agressieve grimas trekken.

24.27-29724.28-298Even later fietsen we verder door druk stedelijk gebied. We bezoeken onderweg nog een Chinees park met beelden, een Christelijke kerk waar in de tuin de kruisweg wordt uitgebeeld en een Indiase Hindoetempel.

24.29-30324.30-30524.31-31324.32-31224.33-32424.34-319In Butterworth aangekomen, fietsen we naar de haven en varen op een overvolle ferry zo’n vier kilometer naar het drukke en toeristische Georgetown op het eiland Penang. We fietsen naar hostel Hutton Lodge, dat we vooraf hebben gereserveerd.

24.35-32724.36-330Tot het einde van de 18e eeuw hoorde Penang bij het sultanaat Kedah, daarna werd het een Britse kolonie en maakt het sinds 1946 deel uit van Maleisië. De hoofdstad Georgetown is genoemd naar de Britse koning George III. De stad werd op 7 juli 2008 uitgeroepen tot Unesco World Heritage Site en het grootste deel van de bevolking bestaat uit Chinese Maleisiërs. Georgetown is een heerlijke hectische Aziatische stad met veel koloniale gebouwen en een multiculturele samenleving. De Chinese tempels, restaurants en winkels en de Indiase wijken geven de stad een kleurrijk karakter.

Een hoogtepunt in Georgetown is de eetcultuur. Op iedere hoek van de straat vind je hier eetstalletjes en er zijn oneindig veel restaurantjes en grote Food Courts. Dus overal kun je de hele dag heerlijk eten en alles voor een habbekrats.

24.37-34524.38-388Eén van de attracties van Georgetown is de levendige collectie Street Art. Overal in de stad zijn op gebouwen muurschilderingen aangebracht met vaak een object erbij dat deel uitmaakt van de afbeelding. Natuurlijk maken wij ook deze populaire wandeling door het centrum.