16-10-2016 Parijs (Frankrijk)

Een veelbelovend begin

Maandag 3 oktober is een bijzondere dag. We beginnen met een uitgebreid en lekker ontbijt bij de buren, waarvoor we zijn uitgenodigd. Daarna nemen we met gemengde gevoelens afscheid van onze woning waar we enerzijds 21 jaren fijn en met veel plezier hebben gewoond en anderzijds omdat onze reis en het grote avontuur nu gaat beginnen. Als we om 9.30 uur de deur voor de laatste keer op slot hebben gedaan, fietsen we naar de notaris voor de eigendomsoverdracht van de woning. Als we vervolgens weer op de fiets willen stappen, staan daar tot onze blije verrassing onze beide zussen Elly en Yvonne. We kletsen nog wat, nemen afscheid en fietsen even later de grens over naar Duitsland. Het is een prachtige zonnige dag en een veelbelovend begin.

002.01 Ontbijt002.02 Vertrek002.03 Zusjes

Wij zijn al ruim tien jaar lid van de ‘Warmshowers’, dit is een organisatie waarbij fietsers, met gesloten portemonnee, bij elkaar kunnen overnachten. Wij hebben de afgelopen jaren al veel fietsers uit de hele wereld bij ons over de vloer gehad, die we een diner, een bed en een ‘warmshower’ hebben aangeboden. Zelf hebben we er, tot op heden, nog nooit gebruik van gemaakt. In Duitsland vragen we bij twee adressen een overnachting aan, de eerste in Aldenhoven-Jüchen en de tweede in Aken. De eerste gastgevers zijn fervente fietsers, dus aan gespreksstof geen gebrek tijdens het diner en de wijn die daarna op tafel komt. De tweede gastgevers hebben ook veel gereisd met fiets en motor en zij hebben langere tijd in de VS gewoond. Ook hier worden veel mooie verhalen uitgewisseld. Toch best bijzonder dat je eigenlijk bij ‘wildvreemde’ mensen over de vloer komt en je zo’n leuke overnachting hebt.We komen er wel achter dat twee nachten na elkaar ook best vermoeiend is: je fietst de hele dag, je komt aan, dan douchen, eten, praten en de volgende ochtend bij het ontbijt herhaalt dit ritueel zich. En dan vervolg je je route en dan ‘s avonds weer naar het volgende adres.… Maar wel een leuke ervaring die hopelijk een vervolg krijgt.

Vanuit Aken fietsen we de Vaalserberg op om het drielandenpunt te bezoeken. Omdat wij inmiddels in Nederland officieel zijn uitgeschreven en voor de huidige buitenlandse reis- en zorgverzekering over de hele wereld verzekerd zijn behalve in Nederland, zetten we heel voorzichtig vanuit Duitsland via België nog één laatste stap in Nederland en fietsen verder de Belgische Ardennen in.

002.04 Vaalserberg

IMG_0641002.06 Rue de Paris

In Dinant hebben we een hotel geboekt aan de Meuse (de Maas). We zitten in een bijgebouw van een groot watersportcomplex waar het einde van het seizoen duidelijk is aangebroken. Er liggen wel vijftig motorbootjes op de kade die winterklaar ingepakt moeten worden en een veelvoud aan kajakken die op grote steigers worden gelegd. We zijn hier twee nachten maar we hebben na het inchecken verder niemand meer gezien. Wanneer we vertrekken is er ook niemand en we laten de sleutel maar aan de binnenkant van de hotelkamerdeur zitten.

De route door België en Frankrijk is prachtig en gaat veel over autovrije wegen en fietspaden. We fietsen door afwisselende landschappen, langs oude kastelen en abdijen en door verlaten stille dorpjes. Ook gaan we veel over voormalige treintrajecten die zijn omgetoverd in mooi aangelegde fietspaden met af en toe een picknicktafel. Het is ‘s morgens vaak nog best koud maar in de loop van de dag komt de zon er dan weer door en is het heerlijk fietsen.

002.07 Koffietijd

002.08 Kasteel002.09 Spoortunnel

Zondag 16 oktober fietsen we vanuit het oosten, grotendeels via fietspaden, naar het westen van Parijs. Het is een prachtige dag met een strakblauwe lucht en het wordt in de namiddag zelfs boven de 20 graden. We hebben een mooie dag uitgekozen om door Parijs te fietsen. De route gaat zo’n 25 kilometer langs een kanaal naar het centrum van Parijs. We zien veel fietsers en hardlopers op deze zondagmorgen en we nemen een espresso met een croissantje op een terrasje. De route voert ons over de Place de la Bastille naar de Notre Dame en langs de Dôme des Invalides naar de Eiffeltoren. Omdat dit de vijfde keer is dat we in Parijs zijn, en alle genoemde gebouwen al eens in of op zijn geweest, fietsen we overal verder. In het park voor de Eiffeltoren zetten we onze stoeltjes neer en lunchen lekker in het zonnetje. Via de de Champs-Élysées en de enorm drukke rotonde om de Arc de Triomphe fietsen we uiteindelijk door de westelijke Parijse buitenwijken de stad weer uit.

002-10-notre-dame002-11-park-eiffeltoren002-12-arc-de-triomphe

We genieten enorm van de vrijheid en van het weer onderweg zijn. We hebben veel geluk met het mooie najaarsweer in oktober. Daarom zijn we telkens ook redelijk snel doorgefietst. Morgen gaat het het vanaf Parijs richting Le Havre, waar we via Airbnb voor een paar weken nog een appartement hebben geboekt omdat de MSC Genesis pas omstreeks 8 november hier aanlegt en vertrekt voor de reis naar Zuid Amerika. Dan begint er voor ons weer een nieuw hoofdstuk, een overtocht van achttien dagen en dan reizen in een een voor ons nieuw continent. We kijken er naar uit!